my player..njoy! :)

Sunday 3 April 2011

CERPEN: CINTA BONGKAH AIS

Amy melangkah turun dari bas..sesungguhnye dia  terasa agak pelik juga menyertai perkemahan kali ini.. Bukan kerana die tidak biasa menyertai perkhemah kerana die memang meminati sukan lasak.. Tetapi sebenarnya perkhemahan kali ini amy sertai sekadar menurut ajakan rakan2 nya... Perkhemahan kepimpinan itu sepatutnya disertai oleh ajk tertinggi persatuan2 di sekolahnya,tetapi amy bukanlah salah seorang ajk persatuan persatuan tersebut, malahan amy jugak bukan ahli PERSATUAN PUTERI ISLAM, sebaliknya dia merupakan naib pengerusi PERSATUAN TAEKWONDO!
 Tetapi atas desakan rakan2 dan juga guru, memandangkan juga kebanyakan AJK PERSATUAN PUTERI ISLAM adalah senior2 yang bakal menduduki peperiksaan SPM tidak lama lagi, Amy ikutkan juga perkhemahan itu, memandangkan yang lainnya, iaitu Izan, Ifa, Ira, n Imah adalah tidak lain tidak bukan sahabat baiknya sendiri. tetapi sebaik menjejakkan kaki ke kawasan perkhemahan dan bersama rakan2 baiknya serta beberapa orang lagi juniornya yang ala-ala 'perempuan melayu terakhir', Amy sedikit rasa tidak 'masuk' dalam kumpulan tersebut... almaklumlah die seorang yang lasak dan terkenal dengan kenakalannya.. Memang lagsung tidak kena... tetapi amy ikutkan juga demi sahabat2nya...
Cuaca memang cukup2 panas, membuatkan masing terasa basah tubuh dek peluh...khemah mereka terletak di tengah2 kawasan perkhemahan beserta dengan khemah2 dari persatuan2 lain.. Khemah yang menempatkan abang2 fasilitator yang kebanyakannya terdiri dari pelajar2 tingkatan enam pula terletak betul2 berhadapan khemah mereka... Amy memang biasa dengan perkhemahan, jadi ketika diminta memasang khemah sendiri, Amy yang banyak memberi tunjuk ajar terutama kepada junior2 yang lainnya... Sekurang2nya dapat juga die menghulur bantuan walau kehadirannya dirasakan agak janggal, yang mana kebanyakannya sebenarnya merupakan mainan perasaanya sahaja..
"wah, panas betullah cuaca hari ni...", rungut ifa..
"standart lah tu, mase2 panas ni la sedap nak camping... kang hujan basah plak kan"
"ala amy, ko dah biase camping... kitaorang ni ha baru sampai rase tak tahan dah... panas sangat! dahla khemah kite kat tengah2, lagilah panas, xde tempat nak berteduh tau!"
"yela Imah... kalau dapat minum ais panas2 macam ni kan sedap",izan pula menambah
"dapat minum air pun dah bagus, banyakla cengkadak ko nak air batu pulak... ni camping bukan shopping"
"hi girls!"
amy dan yang lainnya menoleh ke arah suara yang menyapa... sesungguhnya die agak terkejut kerana salah seorang senior yang duduk dihadapan dan dianggapnya kacak sewaktu di dalam bas tadi berdiri di hadapannya.. senior itu memang betul2 'taste' amy... die berbangsa cina, tetapi berkulit agak 'tanned', tinggi, kacak, berkacamata, dan yang paling penting senyumannya cukup menawan... bagai terhenti sebentar  jantungnya bila jejaka itu muncul.. jujurnya, die tidak pernah melihat senior itu di sekolah.. mungkin kerana pelajar tingkatan 6 memang selalunya jarang kelihatan.. maklumlah, pelajar2 pra-u ini memang sentiasa sibuk, tambahan pula kelas mereka jauh dari kawasan kelas pelajar tingkatan 4 seperti amy..
"rancak berbual.. khemah u all dah siap?"
"kenapa? nak tolong kew? takpela, kiteorg dah dew pakar kat sini", jawab ira sambil merujuk kepada amy...
senior itu tersenyum manis pada amy lalu berkata,"oh,thats good..mm...i ingat u all sume girls, so u might need a hand.. but seemed like u guys already had a good hand in here"
"uit,pandang rendah girls power nampak", dalam debar amy memberanikan diri menjawab..
senior itu tertawa menyerlahkan lagi kekacakkannya di mata amy... entah kenapa die juga terasa yang dirinya yang menjadi tumpuan senior tersebut..
"no.. no... dont get me wrong... i cume nak tolong je.. if u girls need any kind of help just tell me k.."
"i guess we need a help then.."
"yes...i akan tolong if i can"
"i guess we want dat soft drink yang kat tangan u tu,hehe"
seraya mereka semua tertawa dengan statement amy.. tidak tersangka akan lawak yang dibuatnya..
"nah",dgn senyuman manis senior itu memberikan tin air berkarbonat di tangannya..
amy terperanjat..niatnya sekadar bergurau, tetapi nampaknya seniornya benar2 tidak bergurau.. sementara yang lain pula sibuk mengusik amy yang merona wajahnya, berasa malu dengan gurauan tidak wajarnya.. entah apa yang difikirkan seniornya...
"er...im just joking je.. takpela ye..."
"uh, takpe.. i ade banyak lagi.. lagipun kan cuaca panas ni, xpela i faham, ambillah..."
"no, no its ok.i ."
"ambillah... tak sudi ke..."
"ish amy ni... org dah bagi tu ambik ajela...", sampuk imah...
"aahla, nak malu2 pulak",ifa menambah
"tah... kitaorang tak dapat ke...", ira juga turut menyampuk
"tak ambik myesal kang", izan turut tidak ketinggalan..
melihatkan amy yang kaku tidak berganjak, senior tersebut berganjak menghadap amy dan menghulurkan tin minuman tersebut..
"it yours... ambillah..."
dengan malu2 dan agak terkejut, amy mencapai tin minuman tersebut.. terasa wajahnye merona yang amat, tetapi dicapainya juga bagi mengelak dari terus-terusan menjadi bahan gurauan..
"cepat2 ambil gmbar"
"peh, macam dapat piala"
"romantiknya macam drama"
usikan demi usikan oleh teman-teman rapatnya membuat amy terasa seperti kerdil sahaja, namun untuk menjawab die berasa semakin tidak kena...
"eh...u bg die saje ke.. we all macammane?", usik izan lagi
"eh.. u all nak juga ke? sekejap i ambil.."
sepantas kilat senior tersebut berlalu sebelum sempat izan menyambung..
"macam lipas kudung!", kata rahmah
sementara itu mereka terus-terusan mengusik amy... amy yang selelunya terkenal dengan sifatnya yang petah kini kelu, malunya masih belum hilang..sudahnya die yang hanya diam menahan malu dek kelancangan kata-katanya..
"dahla guys, malu aku tau"
"ala, rileks la amy.. aku rase abang tu ade hati tau kat ko"
"ish ira, merepeklah ko"
"betul.. die bercakap pun asyik pandang muka ko"
"pandai2la ko ni"
"betulla siap bagi air sejuk lagi..sedapnye hai dapat bercinta dengan senior"
"girls, ini untuk u all", senior itu kembali membawa dua tin air
"u all share2 la ye"
"oh, kiteorang share..tapi die dapat la pulak satu kan, tak payah share",usik ifa pula
senior itu menggaru kepalanya yang tidak gatal..
"ish korang ni...adeke cakap macam tu..sape nak share dengan aku mehla..."
"ish, tak nak la.. tu macam token of luv, mane bleh kongsi.."
"yeah, right imah.. kite kongsi yang ni pun jadila"
"ish korang ni..!"
"er...sorryla, ni aje yang ade... lainkali i beli botol besar ye tuk u all"
"eh, dorang ni gurau ajela"
"its ok..takpela, im ok with it"
"ha, lepas ni datang sini bawala air sejuk banyak2 lagi ye, air batu ke, makan sedap2 ke.."
"izan, overla ko.. die nak bagi pun dah untung tau..thanks ye cus bagi air2 ni.."
"u r welcome, no sweat... kalau u need anything else, just bagitahu k"
"aik, dia aje ke? kalau kitaorang nak apa-apa macammana pulak?"ira tambah mengusik
"eh includes u all jugakla tu.."
"u jangan layankan sangat dorang ni, memang pening kepala u jawabya.."
"its ok.. i like layan kawan2 u ni.. happening"
"yeke suke layan kiteorang ke layan die tu.."
"ifa!"
amy malu yang teramat dek kerana dia yang sering menjadi usikan.. namun di hatinya die terasa seakan ade bunga cinta yang bercambah terhadap pemuda berlainan bangsa itu.. die senang dengan keterbukaan senior tersebut, dan segan tetapi teruja apabila sedar yang die menjadi perhatian senior itu.. tambahan pula die memiliki ciri2 yang diidamkan oleh amy selama ini... terasa dirinya seakan watak utama dalam drama ataupun novel, perasaan itu sungguh mengasyikkan!
"ah sia!"
terlihat seorang lagi senior mereka, abang rama yang memang cukup terkenal di sekolah memanggil senior tadi... abang rama merupakan ketua pengawas yang memang cukup popular dan terkenal dengan keramahannye...
"ok la, c u later k"
ah sia berlalu pergi, sebelum meguntumkan senyuman paling menawan buat amy.. berlatarbelakangkan suara usikan yang tidak berhenti dari sahabat2 karibnya, amy terasa di awang-awangan menikmati salah satu momon terindah dalam hidupnya....JATUH CINTA!...........(TO BE CONTINUE)


TQ PADA SEMUA YANG SUDI REVIEW MY BLOG.. PLS LEAVE UR COMMENT...
TQ FOR ALL D SUPPORT...:)

No comments: